3.IAP Stalinovi Sokoli
Domů Diskusní Fórum Foto Galerie Články Odkazy Hledání22.11.2024 07:49
Hangár
O nás
Pravidla letky
Přidej se


Řády a medaile
Hodnosti

Kalendář akcí
Kdo je zde
Anonym Online: 5
Žádný uživatel Online

Registrovaných uživatelů: 260
Neaktivní: 2
Nejnovější: Mira
Téma
Nejnovější téma
Kultura
Klub přátel páte...
eto znaes??!!
Crusader Kings 2
Reporty - ztracené ...
Nejčtenější téma
Klub přátel pá... [1912]
Liw [445]
BAP nebo ŠAP? [430]
Historická fota [368]
Modýlky [309]
Polikarpov I-16



POLIKARPOV I-16


Poslední den v roce 1933 je významný v dějinách sovětského stíhacího letectva. Tehdy totiž zkušební pilot Valerij Pavlovič Čkalov poprvé startoval s prototypem letounu CKB-12, předchůdcem slavných stíhacích jednoplošníků I-16 konstruktéra Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova. Stíhačky I-16 se staly po celý zbytek třicátých let symbolem sovětské konstruktérské školy a úspěšným reprezentantem rozrůstající se sovětské letecké techniky.

CKB-12 byl samonosný jednoplošník velmi malých rozměrů (rozpětí 9 m, délka 6 m, nosná plocha 14,55 m2), tedy s nízkou váhou draku a malými setrvačnými momenty při obratech. Jeho konstrukce byla smíšená - trup byl vyroben jako celodřevěná překližková skořepina typických "granátovitých" tvarů. Křídlo mělo dva nosníky z ocelových trubek a duralových stojin, žebra byla duralová a potah plátěný. Velká křidélka zabírala téměř celou délku odtokové hrany křídla. Pilot seděl v poměrně těsné kabině, jejíž celý průhledný kryt se mohl odsunovat kupředu. Z čelního krytu vyčníval teleskopický zaměřovač. CKB-12 měl ručně zatahovaný podvozek. Motor byl hvězdicový devítiválec M-22 o 450/480 koních s kovovou dvoulistou vrtulí, opatřený velkým prstencovým krytem typu NACA, převyšujícím svým průměrem průřez trupu. V křídlech byly namontovány dva nesynchronizované kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm, každý se 750 náboji. V.P.Čkalov byl se zalétáním prototypu CKB-12 brzy hotov. Dosáhl nejvyšší rychlosti přes 359 km/h u země, na 5 000 m vystoupil za 9,4 min.; to vše plně neodpovídalo technickým podkladům, podle nichž byl I-16 vyvíjen, totiž spolupráci manévrujících a rychlých stíhačů. CKB-12 měl výkony, které se prakticky rovnaly výkonům dvojplošníků I-15, a tedy nemohly zaručit předpokládanou akci ve vodorovné rovině. Přesto vstoupily letouny CKB-12 ve druhé polovině roku 1934 do sériové výroby a vojenské letectvo je již v zimě dostávalo se značkou I-16 typ 1. Při prvomájové přehlídce v roce 1935 přelétlo nad Rudým náměstím několik pětic nových I-16, které způsobily mezi zahraničními pozorovateli vzrušení. Vždyť I-16 typ 1 byl první dolnokřídlý stíhací letoun moderní koncepce, zavedený v sériové výrobě a řadově používaný!
Přihlášení
Uživatel

Heslo



Registrace
Klikni zde pro registraci.

Zapomenuté heslo?
Požádejte o nové zde..
Poznámky
K odeslání musíte být přihlášen!

Wolf
14.12.2018 19:43
Kubrte a Razo servus...

Cassius Chaerea
20.11.2018 17:03
Stavte se večer někdy na TS SVK.

Cassius Chaerea
20.11.2018 17:02
Ahoj Kubrta a ahoj Razo. http://3iap.4fan.cz/print
.php?type=N&item_id=152


606_Druindin
20.11.2018 10:24
čus borci, Cass to tu asi moc nečte, jak ho uvidím na TSku tak mu řeknu, že tu má nějaky veterány. Nebo se za nim stavte na TSku SVK (www.vwings.net)

Kubrt
20.11.2018 07:56
Zdar, Cassi, co přesně za BoX je třeba pro lítání v dnešní době? Stačí Stalingrad? Možná bych oprášil joy a pedály...Díky...

Razo
20.11.2018 00:01
Jsem to o Davidovi nejdřív vůbec nepobral. Ach jó. 39,život je sviňa.

Razo
19.11.2018 23:51
Teda to koukám, že stránky fungují. Udělali jste mi radost. Je hezké si zavzpomínat.

Kubrt
18.11.2018 17:55
Zdar všem po více než 10-ti letech. Vidím, že naděje na obnovení letky žije? ex 3BAP_Kubrt

Wolf
07.10.2018 17:03
Upřímnou soustrast.

Dryjo
06.10.2018 22:56
Upřímnou soustrast

Archiv poznámek
Překlad: Plooskie
Copyright © 2005