3.IAP Stalinovi Sokoli
Domů Diskusní Fórum Foto Galerie Články Odkazy Hledání16.02.2025 15:38
Hangár
O nás
Pravidla letky
Přidej se


Řády a medaile
Hodnosti

Kalendář akcí
Kdo je zde
Anonym Online: 1
Žádný uživatel Online

Registrovaných uživatelů: 260
Neaktivní: 2
Nejnovější: Mira
Téma
Nejnovější téma
Kultura
Klub přátel páte...
eto znaes??!!
Crusader Kings 2
Reporty - ztracené ...
Nejčtenější téma
Klub přátel pá... [1912]
Liw [445]
BAP nebo ŠAP? [430]
Historická fota [368]
Modýlky [309]
Fairey Fulmar



Fairey Fulmar



V polovici tridsiatych rokoch, v dobe keď britské letectvo dostávalo prvé verzie Spitfiru a Hurricanu, požadovalo aj námorné letectvo FAA pre svoje lietadlové lode podobné stroje.
Uvažovalo sa, že sa upravia jednomiestne stíhacie lietadlá, ale pre túto službu by neboli celkom vhodné. V tej dobe totiž platila zásada že palubný stíhač musí byť dvojmiestny. Preto objednala admiralita u osvedčenej firmy Fairey presne taký stroj.
Šéfkonštruktér Faireya Marcelle Lobelle použil ako základ novej konštrukcie prototyp P.4/34. Čo bol vlastne odľahčený ľahký bombardér Fairey Battle. Fulmar bol teda z neho vyvinutý a v mnohom ho aj pripomínal. Prvý prototyp Fulmaru však vzlietol dosť dlho po zadaní a to 4.januára 1940.Bol to veľký dvojmiestny celokovový dolnoplošník a ovládacie plochy boli potiahnuté plátnom. Pre službu na lietadlových lodí bol vybavený sklápacími krídlami, pristávacím hákom a závesmi pre katapult. Podvozok bol klasický zaťahovací so zadným ostrohovým kolesom, ktoré zostávalo vo vysunutej polohe. Hneď bol zaradený do sériovej výroby a po pol roku sa začala dodávka 250 kusov verzie Mk.I s vidlicovými dvanásťvalcovými motormi Rolls-Royce Merlin VIII o výkonu 805kW (1080 k),ktoré poháňali trojlistovú nastaviteľnú vrtuľu Rotol. V Royal Navy to bolo prvé stíhacie lietadlo vyzbrojené až ôsmimi kuľometmi. Ako prvá dostala nové Fulmary 806. squadrona na lietadlovej lodi HMS Illustrious. Fulmary pôsobili najviac v Stredomorí, kde stačili pre boj s talianskym letectvom. Po nástupe Luftwaffe v tejto oblasti však ich obratnosť nevyvážila väčšiu rýchlosť lietadiel protivníka. V snahe o zvýšení výkonu lietadla bol do neho inštalovaný silnejší motor Rolls-Royce Merlin XXX o výkonu 969kW (1300 k).Takto vznikla verzia Mk.II, vhodná pre boj aj v tropických oblastiach, ktorá sa od predošlej líšila ešte širšou vaňou chladiča pod motorom a pridaním olejových chladičov po jeho bokoch. Z verzie Mk.II bolo vyrobených 350 strojov, z toho bolo 100 kusov pod označením NF Mk.II prestavených na nočné stíhacie lietadlá, ktoré boli vybavené aj radarom. Fulmary hrali dôležitú rolu pri obrane Malty, zúčastnili sa vylodenia Spojencov v severnej Afrike a bránili konvoje smerujúce do SSSR. Pri ochrane konvojov slúžili i na katapultmi upravenými obchodnými loďami typu CAM. Neskôr v rokoch 1943 a 44 ochraňovali konvoje do Murmansku.
Neustále sa zúčastňovali prieskumných letov v severnej Afrike a blízkom východe. Dostali sa i do boja s Japoncami, keď vo februári 1942 bola vyslaná 803. a 806. squadrona na Ceylon.
Počas služby v námorníctvu si pripísali takmer tretinu všetkých zostrelov dosiahnutých lietadlami FAA v druhej svetovej vojne. Počas vojny boli Fulmarmi vyzbrojené okolo 21 squadron FAA.V malom množstve ich používali aj kolaboranti vo Vichy a US Navy.
Výroba Fulmarov skončila vo februári 1943. Vo službe zostali až do roku 1945,ajkeď už len s druhoradými úkolmi a doslúžili u výcvikových jednotkách.

Rozmery:

Rozpätie : 14,14 m
Dĺžka : 12,27 m
Výška : 3,25 m
Nosná plocha : 31,8 m²

Hmotnosti

Prázdne : 3924 kg
Max. vzletová : 4853 kg

Výkony Mk.I (Mk.II)

Pohon : vidlicový 12V Rolls-Royce Merlin VII (XXX)
o výkonu 805 kW (969kW)-1080 k (1300 k)
Max. rýchlosť : 398 (450)km/h v 2700m
Dostup : 6555 (8296) m
Vytrvalosť : 4 hod (5,5 hod s 227 l príd. nádržou)
Dolet : 1 288 km

Výzbroj:

8x kuľomet Browning ráže 7,7 mm (1000 nábojov na zbraň)
2x puma do hmotnosti 115 kg na závesniciach pod krídlami
1x zadný pohyblivý kuľomet Browning 7,7 mm v priestore zadného pilota.
(ten si však piloti inštalovali, takto sa stroj nevyrábal)







-Jacq-

Přihlášení
Uživatel

Heslo



Registrace
Klikni zde pro registraci.

Zapomenuté heslo?
Požádejte o nové zde..
Poznámky
K odeslání musíte být přihlášen!

Wolf
14.12.2018 19:43
Kubrte a Razo servus...

Cassius Chaerea
20.11.2018 17:03
Stavte se večer někdy na TS SVK.

Cassius Chaerea
20.11.2018 17:02
Ahoj Kubrta a ahoj Razo. http://3iap.4fan.cz/print
.php?type=N&item_id=152


606_Druindin
20.11.2018 10:24
čus borci, Cass to tu asi moc nečte, jak ho uvidím na TSku tak mu řeknu, že tu má nějaky veterány. Nebo se za nim stavte na TSku SVK (www.vwings.net)

Kubrt
20.11.2018 07:56
Zdar, Cassi, co přesně za BoX je třeba pro lítání v dnešní době? Stačí Stalingrad? Možná bych oprášil joy a pedály...Díky...

Razo
20.11.2018 00:01
Jsem to o Davidovi nejdřív vůbec nepobral. Ach jó. 39,život je sviňa.

Razo
19.11.2018 23:51
Teda to koukám, že stránky fungují. Udělali jste mi radost. Je hezké si zavzpomínat.

Kubrt
18.11.2018 17:55
Zdar všem po více než 10-ti letech. Vidím, že naděje na obnovení letky žije? ex 3BAP_Kubrt

Wolf
07.10.2018 17:03
Upřímnou soustrast.

Dryjo
06.10.2018 22:56
Upřímnou soustrast

Archiv poznámek
Překlad: Plooskie
Copyright © 2005