Polikarpov I-16
Posted by Velka Mrkev on 20.10.2005 12:19



POLIKARPOV I-16


Poslední den v roce 1933 je významný v dějinách sovětského stíhacího letectva. Tehdy totiž zkušební pilot Valerij Pavlovič Čkalov poprvé startoval s prototypem letounu CKB-12, předchůdcem slavných stíhacích jednoplošníků I-16 konstruktéra Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova. Stíhačky I-16 se staly po celý zbytek třicátých let symbolem sovětské konstruktérské školy a úspěšným reprezentantem rozrůstající se sovětské letecké techniky.

CKB-12 byl samonosný jednoplošník velmi malých rozměrů (rozpětí 9 m, délka 6 m, nosná plocha 14,55 m2), tedy s nízkou váhou draku a malými setrvačnými momenty při obratech. Jeho konstrukce byla smíšená - trup byl vyroben jako celodřevěná překližková skořepina typických "granátovitých" tvarů. Křídlo mělo dva nosníky z ocelových trubek a duralových stojin, žebra byla duralová a potah plátěný. Velká křidélka zabírala téměř celou délku odtokové hrany křídla. Pilot seděl v poměrně těsné kabině, jejíž celý průhledný kryt se mohl odsunovat kupředu. Z čelního krytu vyčníval teleskopický zaměřovač. CKB-12 měl ručně zatahovaný podvozek. Motor byl hvězdicový devítiválec M-22 o 450/480 koních s kovovou dvoulistou vrtulí, opatřený velkým prstencovým krytem typu NACA, převyšujícím svým průměrem průřez trupu. V křídlech byly namontovány dva nesynchronizované kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm, každý se 750 náboji. V.P.Čkalov byl se zalétáním prototypu CKB-12 brzy hotov. Dosáhl nejvyšší rychlosti přes 359 km/h u země, na 5 000 m vystoupil za 9,4 min.; to vše plně neodpovídalo technickým podkladům, podle nichž byl I-16 vyvíjen, totiž spolupráci manévrujících a rychlých stíhačů. CKB-12 měl výkony, které se prakticky rovnaly výkonům dvojplošníků I-15, a tedy nemohly zaručit předpokládanou akci ve vodorovné rovině. Přesto vstoupily letouny CKB-12 ve druhé polovině roku 1934 do sériové výroby a vojenské letectvo je již v zimě dostávalo se značkou I-16 typ 1. Při prvomájové přehlídce v roce 1935 přelétlo nad Rudým náměstím několik pětic nových I-16, které způsobily mezi zahraničními pozorovateli vzrušení. Vždyť I-16 typ 1 byl první dolnokřídlý stíhací letoun moderní koncepce, zavedený v sériové výrobě a řadově používaný!