Ptáku, co vím z hlavy tak to byla dvouplášťová kovová nádrž, kde mezera mezi plášti byla vyplněna nějakým gumovým svinstvem které při průstřelu snad reakcí s unikajícím benzinem vytuhlo a zamezilo postupně dalšímu úniku benzínu. Vzpomínám si na občasné zmínky v leteckých knížkách, ale co přesně bylo to lepivé svinstvo taky nevím.
Tak o tom jsem taky hledal informace ,našel jsem jenom pár střípků ...... o samém principu jsem našel jen něco z japonských letadel ,že potah byl z více vrstev a jak došlo k průstřelu tak se dvě látky dostaly k sobě a nabobtnaly ....... jiný typ prý byl o tom ,že ta samosvorná látka bobtnala v kontaktu s palivem ..... ale jednalo se o článek o výzkumu ,takže to možná byli slepé cesty ,víc nevím .......
Několik vrstev kaučukové priže. Každá o s jiným obsahem chemických látek, ale hlavně přirozeného kaučuku. Jednotlivé vrstvy jsou od sebe odděleny (nejlépe co nejměné teplovodivou látkou - sřídání teplot způsobuje rychlou vulkanizaci) takže lépe nepropustná textilie, než nějakej alobal.
Čím blíže je vrstva k palivu tím více obsahuje přirozené kaučukové hmoty (mimochodem v Rusku nedostatkové - dřeváky místo holinek)
Tak a chemie pracuje:
1. projde střela
2. vrstva nejblíže u paliva (ta co je díky kaučuku prakticky nezvulkalizovaná-tekutá) začne vytékat (v té vrstvě musí být přetlak, aby to vytékalo dostatečně rychle). Vytéká ven a né do nádrže, protože je strhávána palivem.
3. Unikající hmota se setkává s jinou vrstvou, která obsahiuje méně nějaké ty sulfáty (tady si nejsem jist co je to za sajrajt), které reagují s kaučukem (který se na ně lebí) a způsobují jeho vulkanizaci tuhnutí.
4. Stuhlá kaučuk. guma však ty chemické látky neopsahuje, takže díra by se pouze zmešila, proto je nutno mít více vrstev pláště s postupně se snižující koncentrací kaučuku. Díky tomu se díra postupně kuželovitě uzavře.
Tyto nádrže se moc nepoužívali:
-jsou těžké, nespolehlivé, k uzavíání dochází pomalu, větší díra způsobí úplné vyčerpání schopnosti se uzavírat a za teplot pod cca 5°C je úplně neúčiná. TAKŽE NEE.
Bylo těch systémů vícero a v podstatě jste je už popsali. Dost často se používala právě pryž a dva kovové obaly. Pryž byla mezi nima a jak se na ni dostalo palivo, tak nabobtnala a ucpala díru. Nevýhoda je omezená velikost díry, co se takto dala ucpat. Mimochodem, díru to neucpalo úplně, palivo pořád prosakovalo, ale pomaleji, jak kdyby z toho stříkalo podtlakem z venku
Moc víc toho nepopíšu, protože co letadlo a konstruktér, to jiné řešení.
Napiš Káně, co sháníš konkrétně - jako za typ letadla a já ti to k tomu zkusím někde vyhrabat.
P.S.: Látka se někdy používala místo vnějšího kovového potahu - první byl nerez nebo hliník - nedostatkové suroviny.
No jen k tomu, migi 21 měli gumové nádrže celé, bez kovu. Když jsem byl na vojně, tak letadla museli mít vždy plnou, prý se pak nádrže časem stahovaly sami. Jenže tohle jsem tenkrát slyšel od techniků. Co je na tom pravdy nevím, nikdy jsem se tím nezaobíral. Ještě tak jak jsou dělaný nádrže v dopravácích, ale tam zase nejsou samosvorný
606_Druindin 20.11.2018 10:24 čus borci, Cass to tu asi moc nečte, jak ho uvidím na TSku tak mu řeknu, že tu má nějaky veterány.
Nebo se za nim stavte na TSku SVK (www.vwings.net)
Kubrt 20.11.2018 07:56 Zdar, Cassi, co přesně za BoX je třeba pro lítání v dnešní době? Stačí Stalingrad? Možná bych oprášil joy a pedály...Díky...
Razo 20.11.2018 00:01 Jsem to o Davidovi nejdřív vůbec nepobral. Ach jó. 39,život je sviňa.
Razo 19.11.2018 23:51 Teda to koukám, že stránky fungují. Udělali jste mi radost. Je hezké si zavzpomínat.
Kubrt 18.11.2018 17:55 Zdar všem po více než 10-ti letech. Vidím, že naděje na obnovení letky žije? ex 3BAP_Kubrt