Autor |
Literatura zaměřená o střelcích VVS |
1stCL_Fajlow
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 115
Místo: Prag
Joined: 25.05.06 |
Posted on 04.01.2007 10:30 |
|
|
Brej den,
nedávno jsme se někde v hospodě bavili o střelcích ve šturmovicích. O jejich životě a tak. No a když někdo řek, že prej jednou, když se střelec odmítal bavit se svým pilotem a pak přišli na to, že střelcovi chybí hlava ( jo, nechal si to projít hlavou ...).
Tak bych si docela rád došel do městký knihovny pro něco, kde by byli sepsány nějaký memoáry o těhlech lidech.
Nezná někdo něco? A nebo alespoň knihy, kde se o nich ve větší části zmiňují.
Dík.
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Cassius Chaerea
Letec
Příspěvky: 5008
Místo: Praha
Joined: 30.10.05 |
Posted on 04.01.2007 10:32 |
|
|
Já jediný kde o nich něco bylo četl v té knize o jednookém bitevním pilotovi.
Jenom se nesmíte bát, říkat klidně nahlas, co se vám u nás líbí. |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Kane
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1455
Joined: 18.10.05 |
Posted on 04.01.2007 10:39 |
|
|
vařím z hlavy....ale myslím že to bylo v "Vzpomínky nebeského jezdce", tam je to o Husmannovy co lítal (nejen samozřejmě) v šturmu jako zadní střelec
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
1stCL_Fajlow
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 115
Místo: Prag
Joined: 25.05.06 |
Posted on 04.01.2007 11:00 |
|
|
Děkuji ti Káňátko, už pro to valim do knihovny
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Cassius Chaerea
Letec
Příspěvky: 5008
Místo: Praha
Joined: 30.10.05 |
Posted on 04.01.2007 11:02 |
|
|
Kane wrote:
(nejen samozřejmě) v šturmu jako zadní střelec Nejmenoval se náhodou Igor Hnízdo?.
Jenom se nesmíte bát, říkat klidně nahlas, co se vám u nás líbí. |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
David
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1306
Místo: Kolín
Joined: 07.12.06 |
Posted on 04.01.2007 12:32 |
|
|
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Letajici-tank-Iljusin-Il-2/p/1256#1256
Tady o tom píšou .
U našeho bitevního pluku, který bojoval v ostravské operaci, došlo k jedinému vzdušnému boji mezi šturmovikem a německou stíhačkou (luftwaffe už byla definitivně v ***). Zadní střelec Richard Husmann (později proslul pod pseudonymem Filip Jánský - napsal Nebeské jezdce) byl těžce zraněn palbou německého Fw 190 A, přesto opětoval palbu a nácka sestřelil. Granáty naštěstí zasáhly zaměřovač jeho kulometu a jeho trosky i většinu střepin z německých granátů naštěstí zachytil padák na hrudi. |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Kane
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1455
Joined: 18.10.05 |
Posted on 04.01.2007 12:36 |
|
|
1stCL_Fajlow wrote:
Děkuji ti Káňátko, už pro to valim do knihovny
a zkousni ji celou, je dobrá, pak tu asobní zkušenost vyprezentoval v Nebeských jezdcích
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Kane
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1455
Joined: 18.10.05 |
Posted on 04.01.2007 14:59 |
|
|
David wrote:
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Letajici-tank-Iljusin-Il-2/p/1256#1256
Tady o tom píšou .
U našeho bitevního pluku, který bojoval v ostravské operaci, došlo k jedinému vzdušnému boji mezi šturmovikem a německou stíhačkou (luftwaffe už byla definitivně v ***). Zadní střelec Richard Husmann (později proslul pod pseudonymem Filip Jánský - napsal Nebeské jezdce) byl těžce zraněn palbou německého Fw 190 A, přesto opětoval palbu a nácka sestřelil. Granáty naštěstí zasáhly zaměřovač jeho kulometu a jeho trosky i většinu střepin z německých granátů naštěstí zachytil padák na hrudi.
doporučuji přečíst celé vlákno
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Razo
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1619
Místo: Ústí nad Labem
Joined: 22.10.05 |
Posted on 05.01.2007 00:59 |
|
|
Tak jsem to vlákno přelouskal a docela jsem se pobavil.
Např.
30mm kanóny v FW 190 sestřelovali iljušiny 2, jak na běžícím pásu.
(30mm kanóny měly až TA 152 nebo bitevní verze F ve formě podvěsů)
Štuka a Hs 129 a dokonce Hs 123 byli lepší než Il-2, protože Il-2 bylo ztraceno 30000 z 39000 vyrobených.
Nejlepší verzí Bf byla K.
A toto tam píše chlápek, kterej se pasuje do role všeznalce.
Jo a tahle supervěta:
Ostatně i to s tou Me -262 není až tak úplně na AH, stroj se nehodil pro manévrový boj a jeho zařazení jako stíhacího bombardéru, je špatné z pohledu stíhačů ne tak z pohledu bombardérů. (To jó sice nic netrefili, ale zdrhli, takže na jednu stranu má pravdu )
A to kritizoval Il-2, že měl malou nosnost pum.
Upraveno: Razo on 05.01.2007 01:00 |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
1stCL_BlueL
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 118
Joined: 23.06.06 |
Posted on 05.02.2007 10:22 |
|
|
Razo wrote:
Tak jsem to vlákno přelouskal a docela jsem se pobavil.
Např.
30mm kanóny v FW 190 sestřelovali iljušiny 2, jak na běžícím pásu.
(30mm kanóny měly až TA 152 nebo bitevní verze F ve formě podvěsů)
Štuka a Hs 129 a dokonce Hs 123 byli lepší než Il-2, protože Il-2 bylo ztraceno 30000 z 39000 vyrobených.
Nejlepší verzí Bf byla K.
A toto tam píše chlápek, kterej se pasuje do role všeznalce.
Jo a tahle supervěta:
Ostatně i to s tou Me -262 není až tak úplně na AH, stroj se nehodil pro manévrový boj a jeho zařazení jako stíhacího bombardéru, je špatné z pohledu stíhačů ne tak z pohledu bombardérů. (To jó sice nic netrefili, ale zdrhli, takže na jednu stranu má pravdu )
A to kritizoval Il-2, že měl malou nosnost pum.
zdar
mno diskuze tam je celkem vesela nicemene co se tyka tech 30mm laufu .... zacali se montovat na Fw 190A8 jako R8(to jest nekdy na podzim 44) slo samozrejmne o jednotky obrany rise, nicmene cast jednotek OR se zapojila (nebo spis byla zapojena) v 45. do boju v madarsku, pricemz piloti kteri v te dobe letali na 190A8/R8 maji i sestrely IL-2
co se tyka toho befka verze K muze skutecne byt povazovana za nezdarilejsi Bf109, byla nejrychlejsi, a mela nejlepsi stoupavost ze vsech 109 a byla i ovladatelnejsi/obratnejsi nez 109G-10 diky lepe umistenemu tezisti,(slo o posunuti nadrze s MW50, ted si nevzpomenu jestli v pred nebo vzad)
da se rict ze 109K kdyz nic jineho tak aspon srovnala rychlostni naskok spojeneckych(mysleno US a GB u SSSR nemela co srovnavat) letadel
Upraveno: 1stCL_BlueL on 05.02.2007 10:24 |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Dragon
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1718
Místo: Brno
Joined: 15.06.06 |
Posted on 05.02.2007 11:09 |
|
|
310_BlueL wrote:
co se tyka toho befka verze K muze skutecne byt povazovana za nezdarilejsi Bf109, byla nejrychlejsi, a mela nejlepsi stoupavost ze vsech 109 a byla i ovladatelnejsi/obratnejsi nez 109G-10 diky lepe umistenemu tezisti,(slo o posunuti nadrze s MW50, ted si nevzpomenu jestli v pred nebo vzad)
da se rict ze 109K kdyz nic jineho tak aspon srovnala rychlostni naskok spojeneckych(mysleno US a GB u SSSR nemela co srovnavat) letadel
Tys nepřestal být šmoula, co?
Slúžim letke 3.IAP/BAP ! |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Cassius Chaerea
Letec
Příspěvky: 5008
Místo: Praha
Joined: 30.10.05 |
Posted on 05.02.2007 11:13 |
|
|
On to myslel tak že prostě Lavočky a Jaky neměli konkurenci na obloze, na tož s nějakým mesrem. |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Razo
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1619
Místo: Ústí nad Labem
Joined: 22.10.05 |
Posted on 05.02.2007 11:23 |
|
|
To jó němci se opravdu nemohli ve výškách, kde probíhali boje na východní frontě s čím srovnávat. Tam hráli druhé housle ve všem.
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
1stCL_BlueL
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 118
Joined: 23.06.06 |
Posted on 05.02.2007 11:41 |
|
|
Dragon wrote:
310_BlueL wrote:
co se tyka toho befka verze K muze skutecne byt povazovana za nezdarilejsi Bf109, byla nejrychlejsi, a mela nejlepsi stoupavost ze vsech 109 a byla i ovladatelnejsi/obratnejsi nez 109G-10 diky lepe umistenemu tezisti,(slo o posunuti nadrze s MW50, ted si nevzpomenu jestli v pred nebo vzad)
da se rict ze 109K kdyz nic jineho tak aspon srovnala rychlostni naskok spojeneckych(mysleno US a GB u SSSR nemela co srovnavat) letadel
Tys nepřestal být šmoula, co?
ne neprestal ted jsem modrej smoula bojující na správne straně...
Upraveno: 1stCL_BlueL on 05.02.2007 11:41 |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
1stCL_Jamamoto
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 248
Místo: Praha
Joined: 02.11.05 |
Posted on 05.02.2007 19:03 |
|
|
Razo wrote:
To jó němci se opravdu nemohli ve výškách, kde probíhali boje na východní frontě s čím srovnávat. Tam hráli druhé housle ve všem.
Hmmmm..... to je divné....a jak to, že třeba takový Hartmann, Rall, Lipfert a další sestřelovali ty bolševiky jako na běžícím pásu??? Něco tu nesedí...asi to byli staří cheataři....))))
Stejně všichni umřeme...
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Razo
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1619
Místo: Ústí nad Labem
Joined: 22.10.05 |
Posted on 05.02.2007 19:15 |
|
|
1stCL_Jamamoto wrote:
Razo wrote:
To jó němci se opravdu nemohli ve výškách, kde probíhali boje na východní frontě s čím srovnávat. Tam hráli druhé housle ve všem.
Hmmmm..... to je divné....a jak to, že třeba takový Hartmann, Rall, Lipfert a další sestřelovali ty bolševiky jako na běžícím pásu??? Něco tu nesedí...asi to byli staří cheataři.... ))))
No Jami já myslel, že takové základní věci ti není potřeba vysvětlovat. Ale dobře. Jen pro tebe. Asi nezáleží jen na letadle, ale také na pilotovi.
A že tito páni byli kvalitními piloty o tom nebudu diskutovat. Prostě byli stejně jako mnoho jiných na druhé straně. Jako takový Kožedub, který za krátkou dobu dokázal, to co dokázal a to přesto, že němců létalo 5 a půl.
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Jacques
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 632
Místo: Veľké Revištia (SK)
Joined: 29.12.06 |
Posted on 05.02.2007 19:19 |
|
|
Jamamoto never všetkým číslam zostrelov. Nemecká propaganda vedela zakryť veľa vojenských neúspechov a naopak zväličiť úspechy. (vlastne to tak robil každý). Navyše nemeckí piloti mali úplne inú taktiku stíhania ako spojenci. Častokrát, aj niekoľko krát za deň vzlietali na voľný lov. A tie ich ciele častokrát neboli seberovné. Nedá mi nepovedať veľkú Agijovú vetu:"ktorý stíhač je lepší, ten ktorý zostrelí stovku bombardérov vracajúcich sa z úspešného bombardovania alebo ten čo má len pár zostrelov (alebo aj žiadny) a podarí sa mu takéto bombardovanie zabrániť" Možno si povieš že ten prvý, lebo 100 strojov ale 100zostrelnených sa nerovná 100 mŕtvych pilotov. Navyše stroj je len materiál, dá sa nahradiť. (šturmoviky mali obrovské straty a viďme čo dokázali)Dobre cvičený pilot je na nezaplatenie. |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
1stCL_Jamamoto
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 248
Místo: Praha
Joined: 02.11.05 |
Posted on 05.02.2007 20:15 |
|
|
No...mám představu o tom, jakým způsobem byly sestřely na německé straně uznávány a nemám důvod ten systém zpochybnovat...
Samozřejmě i tam můžou být chyby a nepřesnosti, ale pokud ano, tak spíše minimální...ohledně německé taktiky, vycházela ze situace v jaké Němci na východní frontě byli (permanentní boj proti přesile atd...)
I spojenci uznávali, že byla velmi propracovaná a na dobré úrovni. Agijova věta má něco do sebe....ale je to relativní....zničené stroje byli Rusové schopni nahradit, ostatně asi i piloty, jejichž kvalita byla na začátku války dosti mizerná a zlepšovala se až během ní. já bych řekl, že oba druhy pilotů jsou potřeba. Taktici, kteří dokážou odvrátit nálet, ale i lovci-zabijáci se stovkou(stovkami sestřelů). Pokud je schopný velitel, který dokáže obojí využít, je z toho pak hrozivá síla...
Stejně všichni umřeme...
|
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
David
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 1306
Místo: Kolín
Joined: 07.12.06 |
Posted on 05.02.2007 21:24 |
|
|
Teď tu knihu tady nemám ,ale v knize Psala mi esa LW .na otázku sestřlů odpovídá nějaký německý letec . Píše tam ,že šlo o počet letů ,že němci létali dokavaď neumřeli nebo nepadli vysílením .někteří ,že měli snad až 1500+ boj letů .Píše tam dále nepamatuji si přesně ty čísla ,tak si to vymyslím jak to asi psal . První sestřel ,že měl až při 75 letu u 150 měl 4 .a u 250 20 .(čísla berte jen pro názornost) .S toho vyplívá ,že spousta pilotů LW kdybi lítala třeba v USA tak pude domů s 3 sestřeli zatímco jich měli 100 . to se mě zdá celkem rozumné vysvětlení .
1+1=3 (Bernard Werber)
Jsou skvrny které nelze vyčistit bez porušení podstaty látky. (Nápis na lístku z čistírny oděvů) B.Hrabal |
|
Autor |
RE: Literatura zaměřená o střelcích VVS |
Jacques
Registrovaný uživatel
Příspěvky: 632
Místo: Veľké Revištia (SK)
Joined: 29.12.06 |
Posted on 05.02.2007 21:49 |
|
|
Ja nemeckým údajom neverím, tie sú veľmi skreslené. Nedávno som študoval nejaké články o lietadle Defiant a tam bol pekný príklad. Počas akcie nad Dunkirkom sa lietadlám BP Defiant podarilo zostreliť 37 nepriateľských lietadiel, prevažne bombardérov. 37! A to Briti mali prísnejšie uznávanie zostrelov. A vieš aký záznam strát mala zapísaná Luftwaffe? 14 strojov! Kam sa podelo zvyšných 23 ?! A to nie je jediný prípad, to sa dialo aj pri pozemných silách. A ak má nejaký nácek 150 zostrelov, kľudne medzi nimi môžu byť aj poškodenia, nie zostrel.Ten mohol vidieť že sa z neho zadymilo, niečo opadalo a rútil sa k zemi. Nemci jasajú-hurá zostrel. (výbuch samozrejme nevideli pretože v hustej oblohe pokukovať na zem môže byť osudné) Poškodený pilot si však pristál na zem. Raz som čítal, že nejaký Rus to dostal priamo do motora, nehorázny dym a ešte doplachtil domov čo bolo 18 km a pristál(na brucho, podvozok zlomil) a to bez jedinej otáčky vrtule od miesta zásahu. (takisto som počul podobný prípad z nemeckej strany lenže tu bolo 22 km.) Nemci si to zapísali ako zostrel. A to ešte nechcem hovoriť o tom aké lietadlá sa nachádzali na listine zostrelov. Napr. LaGG-5, Jak-11, La-7 FN ... ak by boli precízny tak by si mohli odpustiť tieto chyby. |
|